Jak wygląda rehabilitacja po kontuzji?

Jak wygląda rehabilitacja po kontuzji?

Kontuzja może być zarówno rozczarowująca, jak i frustrująca. Możesz czuć, że nie masz kontroli nad swoją kontuzją, albo że czujesz się coraz lepiej. Praca z terapeutą sportowym lub fizjoterapeutą może być również zastraszająca, jeśli nie wiesz, czego się spodziewać. Oto kilka ogólnych zasad rehabilitacji. Dają one lepsze wyobrażenie o kierunku, w jakim Ty i Twój terapeuta będziecie podążać wraz z Twoimi celami rehabilitacyjnymi.

Zaufaj terapeucie

Bez względu na to, jak bardzo się zranisz, istnieje wiele elementów sprawności fizycznej, którymi należy się zająć w trakcie rehabilitacji. „Siła, giętkość, wytrzymałość mięśni, siła, zwinność, koordynacja, szybkość i wytrzymałość układu krążenia są ważne1”. Jako ogólna wytyczna dla każdego urazu:

Twój terapeuta przeprowadzi cię przez program rehabilitacji bezpiecznie i szybko. Istnieją 3 etapy, przez które będziecie przechodzić w trakcie programu. Obejmują one urazy ostre (kiedy zdarzają się po raz pierwszy), podostre (kilka dni po zdarzeniu) i utrzymujące (tygodnie do miesięcy po zdarzeniu). Oto wskazówki, których terapeuta będzie używał podczas tych różnych etapów.

Etap mocnej kontuzji

W trakcie ostrego etapu kontuzji ważne jest, aby kontrolować obrzęk i pozwolić ciału się wyleczyć. CENA oznacza ciśnienie, odpoczynek, lód, ucisk i uniesienie. Jest to podstawowa zasada natychmiastowego leczenia większości urazów. Kontuzja może być na tyle poważna, że wymaga dalszego leczenia, np. operacji, usztywnienia lub odlewu3. Upewnij się, że skontaktuj się z najlepszym pracownikiem służby zdrowia, aby dowiedzieć się o swoim stanie zdrowia.

Jeśli spotkasz się z terapeutą sportowym lub fizjoterapeutą, pomoże Ci on w modyfikacji treningu, stosując takie ćwiczenia jak bieg w wodzie lub jazda na rowerze. Oba te rodzaje ćwiczeń są uważane za ćwiczenia krzyżowe, które pomogą Ci nadrobić zaległości w biegu. Terapeuta pomoże Ci również „myśleć nieszablonowo” i modyfikować różne umiejętności sportowe, abyś mógł nadal uprawiać ten sport. Pomoże ci to zachować motywację do powrotu do gry, przygotuje cię psychicznie do gry i sprawi, że rehabilitacja stanie się bardziej interesująca i zabawna5.

Praca nad zakresem ruchu i siły.

Twój terapeuta pomoże Ci w realizacji planu rehabilitacji, który często obejmuje utrzymanie napięcia mięśni przy użyciu prostych ćwiczeń siłowych. Kiedy twoja siła powróci do normy, możesz zacząć robić funkcjonalne ćwiczenia. W przypadku urazów dolnych partii ciała może to być szybki spacer, skakanie po linie, skakanie lub lekkie jogging. W przypadku kontuzji górnych partii ciała można wykonać lekkie rzucanie lub łatwe kołysanie się. „Konkretne ćwiczenia dla równowagi i zwinności mogą przywrócić koordynację, która mogła zostać utracona w urazie”.

Po osiągnięciu postępów w zakresie ruchu, siły, wytrzymałości i zwinności, a także po to, by tolerować ćwiczenia funkcjonalne, można spróbować z terapeutą wyższego poziomu specyficznych dla sportu ruchów3. Taśmy, szelki i podpory mogą być używane do ochrony kontuzji w tej fazie przejściowej.

Jaki jest cel rehabilitacji po kontuzji?

Celem każdego programu rehabilitacyjnego jest poprawa funkcjonalnego ruchu. Wiertła i ćwiczenia, które są stosowane w celu wyleczenia kontuzji, mogą być również wykorzystane do jej zapobiegania. Etap konserwacji to kontynuacja ćwiczeń funkcjonalnych, które utrzymują elastyczność, siłę i wytrzymałość mięśni. Dodanie kilku prostych ćwiczeń stosowanych podczas rehabilitacji do normalnej rutyny treningowej może pomóc w zapobieganiu powrotowi starego urazu lub powstawaniu nowych.

Wizyta u kogoś w celu uzyskania pomocy po urazie może być trudna, jeśli nie rozumiesz procesu rehabilitacji. Ogólna wiedza na temat zasad i etapów rehabilitacji pomoże ci dowiedzieć się czego możesz oczekiwać i pomoże ci stać się aktywnym uczestnikiem. Kiedy dochodzi do urazu, zachowaj pozytywne nastawienie i skoncentruj się na celach, które ty i twój terapeuta ustaliliście razem. Dajcie ciału czas na wyzdrowienie, a wasz umysł wkrótce będzie gotowy do ponownej rywalizacji.